ရင္တြင္းစကား

မိမိ သိသမွ်ေသာ Economics ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ Accounting, Finance ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ ေဝမွ်ထားပါသည္။ စာေရးသူသည္ သိပ္ေတာ္၊ သိပ္တတ္ေနတဲ့ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ လုံးဝ မဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ အမွားမ်ားပါလွ်င္ ခြင့္လႊတ္ၾကပါလုိ႔ ….

ျဖဴ ျဖဴ

Tuesday, June 18, 2013

ဘဏ္ဍာရေး မူဝါဒကို သုံးသပ်ခြင်း

expansionary fiscal policy ဆိုတာဟာ စီးပြားေရးကို တိုးခ်ဲ႕ေပးတယ္၊  contrationary fiscal policy က စီးပြားေရးကို ခ်ဳံ႕ပစ္တယ္၊ ဆိုတာကို အေရွ႕ေဆာင္းပါးမ်ားမွာ ရွင္းျပခဲ႔ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါ fiscal policy neutrality ျဖစ္တယ္ ဆိုတာလဲ ရွိပါတယ္။ fiscal neutrality ဆိုတာကေတာ့ အစိုးရရဲ႕ အခြန္ရေငြ သည္ ဝယ္လုိအားကို မတိုးေစသလို၊ အသုံးစရိတ္ဟာလဲ ဝယ္လုိအားကို မေလ်ာ့နည္းေစပါဘူး။ တနည္းေျပာရ ရင္ အစိုးရရဲ႕ အရနဲ႔ အသုံးဟာ ညီမွ်ေနတဲ့သေဘာပါ။



အခု အစိုးရရဲ႕ discretionary fiscal policy ဟာ စီးပြားေရးကို တိုးခ်ဲ႕တာလား (expansionary) ၊ အရ အသုံးညီေနတဲ့၊ ဝယ္လိုအား အတိုး အေလွ်ာ့ကို အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမရွိတဲ့ ေပၚလစီလား (neutral)၊ စီးပြားေရးကို ခ်ံဳ႕ပစ္တာလား (contrationary) စသည္ကို ဘယ္လုိဆုံးျဖတ္မလဲ ၾကည့္ၾကပါမယ္။ လက္ရွိ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒမွာ ဘတ္ဂ်က္ဟာ ပိုေငြလား၊ လုိေငြလားဆိုတာကို မစစ္ေဆးႏိုင္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ဘာလုိ႔လဲဆိုေတာ့ GDP ေျပာင္းလဲမႈတိုင္းမွာ အခြန္ရေငြ အလိုအေလွ်ာက္   ေျပာင္းလဲမႈေတြ တြဲပါေနလို႔ပါဘဲ။ ဒါ႔အျပင္ discretionary fiscal policy ရဲ႕ တိုးခ်ဲ႕ေျပာင္းလဲတဲ့ အင္အား သို႔မဟုတ္ ခ်ဳံ႕ၿပီးေျပာင္းလဲတဲ့ အင္အားဟာ ေျပာင္းလဲမႈရဲ႕ စုစုေပါင္း အရြယ္အစားေပၚ မူမတည္ဘဲ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အရြယ္အစားနဲ႔ ယွဥ္ရင္ ဘယ္ေလာက္ႀကီးမားသလဲေပၚ မူတည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘ႑ာေရး မူဝါဒရဲ႕ အေနအထားကို သုံးသပ္တဲ့အခါမွာ အခြန္ရေငြရဲ႕ အလိုအေလွ်ာက္ ေျပာင္းလဲမႈကို ဖယ္ထုတ္ဖုိ႔ လုိေငြနဲ႔ ပိုေငြကို ညႇိႏိႈင္းရပါမယ္။ ေနာက္ၿပီး ညႇိႏႈိင္းထားတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ လုိေငြ ပိုေငြ အရြယ္အစားနဲ႕ လ်ာထား-ထားတဲ့ GDP ရဲ႕ အဆင့္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ရပါမယ္။


စံဘတ္ဂ်က္


GDP ေျပာင္းလဲတဲ့အခါတိုင္း အခြန္ရေငြေတြ အလိုအေလွ်ာက္လုိက္ေျပာင္းလဲတာကုိ ဖယ္ထုတ္ပစ္ဖုိ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ လိုေငြနဲ႔ ပိုေငြကို ညႇိႏိႈင္းေပးရန္ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားက စံဘတ္ဂ်က္ standardized budget ကို သုံးပါတယ္။ စံဘတ္ဂ်က္ကို လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝသုံးေနတဲ့ အေန အထားမွာရွိတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ full-employment budget လို႔လဲ ေခၚပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ တုိင္းျပည္ဟာ full-employment အဆင့္ရွိတဲ့ GDP ကို ရရွိထားတယ္ဆုိရင္ လက္ရွိတည္ရွိေနတဲ့ အခြန္ႏႈန္းထားနဲ႔ အစုိးရ အသုံးစရိတ္ေအာက္မွာ ရွိမဲ့ ဘတ္ဂ်က္ လုိေငြ သုိ႔မဟုတ္ ပိုေငြကို စံဘတ္ဂ်က္က တိုင္းတာပါတယ္။  အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ အယူအဆကေတာ့ အမွန္ အစုိးရ အသုံးစရိတ္နဲ႕ တိုင္းျပည္သည္ full-employment အဆင့္ရွိတဲ့ GDP ရွိတယ္ဆိုရင္ ျဖစ္ရမဲ့ အခြန္ရေငြကို ႏႈိင္းယွဥ္ဖုိ႔ဘဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္ဟာ GDP ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ ပိုေငြ သို႔မဟုတ္ လုိေငြကုိ ဖယ္ထုတ္ေပးပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး အစုိးရရဲ႕ လက္ရွိ ဘ႑ာေရးမူဝါဒဟာ စီးပြားေရးကို တိုးခ်ဲ႕တဲ့မူဝါဒလား၊ ခ်ဳံ႕ပစ္တဲ့ မူဝါဒလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အရအသုံး ညီမွ်ေနသလား ဆုိတာေတြကို ဘာမွ မေျပာပါဘူး။

ေအာက္ပါပုံမွာ လုိင္း G ဟာ အစိုးရ အသုံးစရိတ္ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး လုိင္း T ဟာ အခြန္ရေငြကို ကိုယ္စားျပဳ ပါတယ္။


လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝ အသုံးခ်တဲ့ Year 1 မွာ အစိုးရအသုံးစရိတ္ ၅၀၀ ဘီလီယံေဒၚလာနဲ႔ အခြန္ရေငြ ၅၀၀ ဘီလီယံေဒၚလာ ညီမွ်တဲ့ အမွတ္ကေတာ့ ပုံမွာ ျပထားတဲ့အတုိင္း G နဲ႔ T နဲ႔ ဆုံတဲ့အမွတ္ a ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ Year 1 မွာရွိတဲ့ စံဘတ္ဂ်က္ လိုေငြကေတာ့ "၀" ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝ သုံးတဲ့ ကုန္ထြက္ GDP1 မွာ အစိုးရ အသုံးစရိတ္နဲ႔ အခြန္ရေငြ တူညီပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဘ႑ာေရး မူဝါဒကေတာ့ အရအသုံးညီမွ်တဲ့ မူဝါဒ neutral ျဖစ္ပါတယ္။

အခု စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈျဖစ္လုိ႔ GDP က GDP1  ကေန GDP2 ဆီကို က်ဆင္းသြားတယ္ ဆုိပါစို႔။  အစုိးရက ဝင္ေရာက္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မရွိဘူးလုိ႔လဲ ယူဆထားမယ္။ ဒါေၾကာင့္ လုိင္း G နဲ႔  လုိင္း T ဟာ ပုံထဲကအတုိင္း ဆက္ရွိေနမယ္။ အခြန္ရေငြဟာ ၄၅၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာ ျဖစ္တဲ့ အမွတ္ cGDP2  ဆီကို က်ဆင္းသြားတယ္။ အစိုးရ အသုံးစရိတ္က ၅၀၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာ အမွတ္ b မွာဘဲ ဆက္ရွိေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ၅၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာ လုိေငြ bc ဆိုတဲ့ အကြာအေဝး ျဖစ္လာတယ္။ ဒီလုိေငြဟာ အစိုးရက ဘ႑ာေရးမူဝါဒကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတဲ့ ရလာဒ္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ တိုင္းျပည္ဟာ စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈ recession ထဲကို ဝင္သြားလုိ႔ ရလာတဲ့ အက်ိဳးဆက္သာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကို အစိုးရက စီးပြားေရးကို တုိးခ်ဲ႕ေပးတဲ့ expansionary fiscal policy သုံးလုိ႔ လုိေငြျဖစ္တာလုိ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်လုိက္ရင္ မွားယြင္းသြား မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဘ႑ာေရးမူဝါဒက မေျပာင္းလဲဘဲ အရနဲ႔ အသုံး ညီမွ်တဲ့ neutral ဘဲ ျဖစ္ေနဆဲ ပါဘဲ။

ပုံမွာ Year 2 အတြက္ စံဘတ္ဂ်က္လုိေငြကို စဥ္းစားတဲ့အခါ ဒီအခ်က္က ေပၚလြင္ထင္ရွားပါတယ္။ Year 2 မွာ အစိုးရရဲ႕ အသုံးစရိတ္ ၅၀၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာက လုိင္း G ေပၚက အမွတ္ b ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲလိုဘဲ တိုင္းျပည္ဟာ လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝ ထုတ္လုပ္တဲ့ GDP ကို ရထားရင္ လုိင္း T ေပၚမွာရွိတဲ့ အမွတ္ a ရွိ အခြန္ရေငြ ၅၀၀ ဘီလီယံေဒၚလာ ကိုရရွိမွာ ျဖစ္တယ္။ အမွတ္ a ေရာ၊ အမွတ္ b ေရာ ၂ ခုစလုံးက ၅၀၀ ဘီလီယံေဒၚလာကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့အတြက္ Year 2 မွာရွိတဲ့ စံဘတ္ဂ်က္ လုိေငြက "၀" ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လုိေငြကို လ်ာထား GDP ရဲ႕ ရာခုိင္ႏႈန္း အျဖစ္နဲ႔ျပရင္လဲ "၀" ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ စံဘတ္ဂ်က္ လိုေငြက ႏွစ္ ၂ ႏွစ္စလုံးမွာ "၀" ျဖစ္တဲ့အတြက္ အစိုးရဟာ ဒီ discretionary fiscal policy ကို ေျပာင္းလဲမႈ မလုပ္ခဲ့ဘူးဆိုတာ သိႏိုင္ပါတယ္။ စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈ recession ေၾကာင့္ အမွန္တကယ္ လုိေငြက ၅၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခုေနာက္ထပ္ အေျခအေနတစ္ခုကို ထပ္စဥ္းစားပါမယ္။ ေအာက္ပါပုံကုိ ၾကည့္ပါ။ မူလ အေနအထားက အမွတ္ d မွာရွိပါတယ္။


အမွန္ကုန္ထြက္ဟာ full-employment အဆင့္ GDP3 ကေန GDP4  ဆီကုိ recession ေၾကာင့္ က်ဆင္း သြားတယ္ ဆုိပါစို႔။ အခု အစုိးရက စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈ recession ကို တုန္႔ျပန္ တဲ့အေနနဲ႔ Year 4 မွာ အခြန္ႏႈန္းထားကို   ေလွ်ာ့ခ်လိုက္တယ္လုိ႔ ယူဆပါမယ္။ ပုံထဲမွာ အခြန္လုိင္းဟာ T1 ကေန T2 သုိ႔ ေအာက္ဖက္ကို ေရြ႕သြား ပါတယ္။ T2 မွာရွိတဲ့ အမွတ္ h သည္ full-employment level မွာရွိတဲ့ အခြန္ရေငြကို ညႊန္ျပပါတယ္။ အဲလုိဆို စံဘတ္ဂ်က္လုိေငြ အရြယ္အစားက ဘယ္ေလာက္ျဖစ္သြားမလဲ။ Year 4 မွာ အစိုးရ အသုံးစရိတ္က ၅၀၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာ အမွတ္ e မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တုိင္းျပည္ဟာ full-employment အဆင့္မွာ ရရွိေနတယ္ ဆုိရင္ ျဖစ္မဲ့ အခြန္ရေငြ ၄၇၅ ဘီလီယံေဒၚလာ နဲ႔ အသုံးစရိတ္ ၅၀၀ ဘီလီယံ ေဒၚလာကို ႏႈိင္းယွဥ္ပါမယ္။ ဆိုလုိတာကေတာ့ လုိင္း G  ေပၚမွာရွိတဲ့ အမွတ္ e နဲ႔ လုိင္း T2 ေပၚမွာ ရွိတဲ့ အမွတ္ h ကုိ ႏိႈင္းယွဥ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Year 4 အတြက္ စံဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ကေတာ့ အမွတ္ e က အမွတ္ h ထက္ ပိုမ်ားတဲ့ပမာဏ ၂၅ ဘီလီယံ ေဒၚလာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ GDP ရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း အျဖစ္နဲ႔႔႔ျပရင္ စံဘတ္ဂ်က္လိုေငြသည္ (အစိုးရက အခြန္ေငြကုိ ျဖတ္ေတာက္မႈ မလုပ္ခင္) Year 3 မွာ "၀" ကေန  Year 4 မွာ အေပါင္း ရာခိုင္ႏႈန္းတစ္ခုကို ျမင့္တက္သြားပါတယ္။

some positive percentage = ($25 billion/ GDP3 ) x 100

ႏွစ္ ၂ ႏွစ္ၾကားမွာရွိတဲ့ ဒီလိုေငြ ႏိႈင္းယွဥ္ ျမင့္တက္မႈဟာ  ဘ႑ာေရးမူဝါဒသည္ စီးပြားေရးကုိ တိုးခ်ဲ႕ေပးတဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ (expansionary) ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ထင္ဟပ္ျပေနပါတယ္။

ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ ပထမတစ္ႏွစ္မွာ လ်ာထား GDP ရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္းအျဖစ္ရွိတဲ့ စံဘတ္ဂ်က္ လိုေငြသည္  "၀" ျဖစ္မယ္။ ေနာက္တစ္ႏွစ္မွာ စံဘတ္ဂ်က္က ပိုေငြ ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ဘ႑ာေရးမူဝါဒသည္ အရအသုံး ညီမွ်ေနတဲ့ neutral ကေန စီးပြားေရးကို ခ်ဳံ႕ပစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ contractionary fiscal policy ကုိ ေျပာင္းလဲသြားတယ္လုိ႔ သုံးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အခြန္ရေငြမွာ အလိုအေလွ်ာက္ေျပာင္းလဲမႈကို စံဘတ္ဂ်က္ကို ညႇိႏိႈင္းေပးတဲ့အတြက္ စံဘတ္ဂ်က္ ပိုေငြတုိးလာတာဟာ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ G ကို   ေလွ်ာ့ခ်တာျဖစ္ေစ၊ အခြန္ႏႈန္းကို တိုးၿပီး အခြန္ရေငြ T တိုးလာတာျဖစ္ေစ ကုိ ထင္ဟပ္ျပေနပါတယ္။  G နဲ႔ T မွာ ဒီလိုအေျပာင္းအလဲေတြ လုပ္တာဟာ အစိုးရက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္တဲ့ discretionary action ေတြ ျဖစ္ၿပီး  စီးပြားေရးကို ခ်ဳံ႕ပစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ေအာက္ပါဥပမာကိုၾကည့္ပါ။

Federal Deficits (-) and Surpluses (+) as Percentages of GDP, 1992-2007
Year Actual Deficit – or Surplus + Standard Deficit – or Surplus + *
1992
-4.5
-2.9
1993
-3.8
-2.9
1994
-2.9
-2.1
1995
-2.2
-2.0
1996
-1.4
-1.2
1997
-0.3
-1.0
1998
+0.8
-0.4
1999
+1.4
+0.1
2000
+2.5
+1.1
2001
+1.3
+1.0
2002
-1.5
-1.2
2003
-3.4
-2.5
2004
-3.5
-2.4
2005
-2.6
-1.9
2006
-1.9
-1.8
2007
-1.3
-1.4
*As a percentage of potential GDP.
Source: Congressional Budget Office, www.cbo.gov

အထက္ပါဇယားမွာ အမွန္ ဖက္ဒရယ္အစိုးရဘတ္ဂ်က္ လုိေငြနဲ႔ ပိုေငြ၊ GDP ရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း အျဖစ္နဲ႔ စံလိုေငြနဲ႔ ပိုေငြေတြကို ျပထားပါတယ္။ ေလ့လာေတြ႔ရွိရတာကေတာ့ စံဘတ္ဂ်က္ လုိေငြဟာ အမွန္ ဘတ္ဂ်က္ လိုေငြ ထက္ ေယဘုံယ်အားျဖင့္ ငယ္ေနပါတယ္။ ဘာလုိ႔လဲ ဆိုေတာ့ အမွန္ လုိေငြထဲမွာ recession လို စီးပြားသံသရာ ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ cyclical deficits ေတြပါဝင္ေနလုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ စံဘတ္ဂ်က္ လိုေငြကေတာ့ discretionary fiscal policy ကို အကဲျဖတ္ဖုိ႔ လုိအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ ကို ေပးပါတယ္။ ဘ႑ာေရး မူဝါဒဟာ စီးပြားေရးကို တိုးခ်ဲ႕ေပးတဲ့ expansionary မူဝါဒလား၊ စီးပြားေရးကို ခ်ဳံ႕ပစ္တဲ့ contractionary မူဝါဒလား၊ သုိ႔မဟုတ္ အရအသုံး ညီမွ်တဲ့ neutral မူဝါဒလား ဆိုတာကို ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။ 

ဖတ္ရွဳ အက်ိဳးမ်ားပါေစ။

McConnell. Brue Flynn တို႔ ေရးသားေသာ eighteenth edition. "Economics: Principles, Problems, and Policies" မွ ကိုးကား ဘာသာျပန္ပါသည္။ 


ျဖဴ ျဖဴ

3 comments: