ရင္တြင္းစကား

မိမိ သိသမွ်ေသာ Economics ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ Accounting, Finance ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ ေဝမွ်ထားပါသည္။ စာေရးသူသည္ သိပ္ေတာ္၊ သိပ္တတ္ေနတဲ့ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ လုံးဝ မဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ အမွားမ်ားပါလွ်င္ ခြင့္လႊတ္ၾကပါလုိ႔ ….

ျဖဴ ျဖဴ

Tuesday, May 28, 2013

စီးပွားရေးကို တင်းကြပ်ပေးသော ဘဏ္ဍာရေးမူဝါဒ

Contractionary Fiscal Policy


တိုင္းျပည္မွာ ဝယ္လိုအားေတြ သိပ္မ်ားလာလို႔ ေငြေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္လာၿပီ ဆုိရင္ အစိုးရက တင္းၾကပ္ေသာ ဘ႑ာေရး မူဝါဒကို က်င့္သုံးေလ့ ရွိပါတယ္။




အထက္ပါပုံမွာ လုပ္သားအင္အားကို အျပည့္အဝသုံးၿပီး ထုတ္လုပ္တဲ့ အမွန္ကုန္ထြက္ အဆင့္ full-employment level က $510 ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရး အားမွ်ေျခ က အမွတ္ a ကေန စတင္ပါတယ္။ အမွတ္ a ဟာ ကနဦး စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားမ်ဥ္းေကြး AD3 နဲ႔ စုစုေပါင္း   ေရာင္းလိုအား မ်ဥ္းေကြး AS  တို႔ ဆုံတဲ့ အမွတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဆပြားျဖစ္စဥ္ multiplier process ေၾကာင့္ ကနဦး အသုံးစရိတ္ $5 ဘီလီယံ တိုးတက္မႈကေန $20 ဘီလီယံ အထိတိုးၿပီး စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ AD3  ကေန AD4  အထိ ညာဘက္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ AD4 နဲ႔ AS ဆုံတဲ့အမွတ္ b အထိေပါ့။ (ဒီေနရာမွာလဲ အစိမ္းေရာင္ dash မ်ဥ္းေကြးကို ခဏ ေမ့ထားလုိက္ပါ)  အခု case မွာ ေရာင္းလုိအားမ်ဥ္ေကြးက short run ကာလတိုမွာ ရွိတဲ့ မ်ဥ္းေကြး ပုံစံပါ။ upward slope အထက္ဘက္တက္တဲ့ ေလွ်ာေစာက္ရွိတဲ့ မ်ဥ္းေကြးေပါ့။  ေရာင္းလိုအား မ်ဥ္းေကြးေတြရဲ႕ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဒီေနရာမွာ ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ 

သို႔ေသာ္လည္း စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအားက ပုံေသျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အားမွ်ေျခ စုစုေပါင္းကုန္ထြက္က $20 ဘီလီယံ အျပည့္ မတက္ပါဘူး။  $12 ဘီလီယံဘဲ တက္ၿပီး $510 ဘီလီယံကေန $522 ဘီလီယံ ကိုေရာက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေငြေဖာင္းပြတဲ့ inflationary GDP gap က $12 ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။ စုစုေပါင္း ေရာင္းလိုအား မ်ဥ္းေကြးရဲ႕ ေလွ်ာေစာက္ upward slope က ဘာကို ျပသလဲ ဆုိရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္ေကြး ညာဘက္ကို ေရြ႕တာရဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ဝက္သည္ ကုန္ထြက္ပမာဏ တိုးလာတာ   ေၾကာင့္ထက္ demand-pull inflation ေၾကာင့္ ျဖစ္သြားတာကို ျပဆုိေနပါတယ္။ ေရာင္းလိုအားက upward slope ျဖစ္ေနလုိ႔ ေစ်းႏႈန္း အတက္အက်ရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ကို ထည့္တြက္ရေတာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္   ေစ်းႏႈန္းက လဲ P1 ကေန Pဆီကို တက္သြားၿပီး အားမွ်ေျခက b အမွတ္ကို ေရြ႕သြားပါတယ္။

ထုတ္ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ တက္တဲ့အတိုင္းလုိက္ၿပီး သြင္းကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြကလဲ တက္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အစုိးရရဲ႕ တုန္႔ျပန္မႈ မပါဘဲနဲ႔ inflationary GDP gap က ေငြေဖာင္းပြမႈကို ထပ္ျဖစ္ေစပါတယ္။  တကယ္လုိ႔ အစိုးရက inflationary GDP gap ကို ဖယ္ထုတ္ပစ္ဖုိ႔ ဘ႑ာေရးမူဝါဒကို က်င့္သုံးေတာ့မယ္ ဆုိရင္ စီးပြားေရးက်ဆင္းခ်ိန္မွာ က်င့္သုံးတဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ နည္းလမ္းမ်ားကို က်င့္သုံးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္-
(၁) အစိုးရ အသုံးစရိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္
(၂) အခြန္အတုပ္ေတြ တုိးျမႇင့္ေကာက္ခံ ႏိုင္ပါတယ္
(၃) နည္းလမ္း ၁ နဲ႔ ၂ ကို ေရာေႏွာ က်င့္သုံးႏုိင္ပါတယ္။

တိုင္းျပည္မွာ ဝယ္လိုအားေတြ မ်ားလာလုိ႔ ျဖစ္လာတဲ့ ေငြေဖာင္းပြမႈကို ရင္ဆုိင္လာရတဲ့အခါ ဘ႑ာေရး မူဝါဒကလဲ အစုိးရ ဘတ္ဂ်က္ ပိုေငြဆီကို ဦးတည္ေနပါတယ္။ အခြန္ရေငြက အသုံးစရိတ္ထက္ မ်ားေအာင္ လုပ္ရတာေပါ့။ အစုိးရက အစိုးရအသုံးစရိတ္ကို ေလွ်ာ႔တာ ဒါမွမဟုတ္ အခြန္အတုပ္ေတြကို တိုးျမႇင့္တာေတြကေန ဘတ္ဂ်က္ပိုေငြ ျဖစ္ေအာင္လုပ္ၿပီး ေငြေဖာင္းပြမႈကို ဘယ္လုိ ထိန္းခ်ဳပ္သလဲ ဆိုတာကို မရွင္းခင္မွာ မွတ္ထားရမွာ တစ္ခုကေတာ့ ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ ဆိုတာ ပင္နယံစက္သြားလိုဘဲ ဆိုတာကိုပါဘဲ။ တစ္ဖက္တည္းကိုဘဲ လည္တာေပါ့ေနာ္။

full-employment အဆင့္ထက္ ေက်ာ္တဲ့ အမွန္ကုန္ထြက္ေရာက္ေအာင္ စုစုေပါင္းဝယ္လိုအားကို တိုးခ်ဲ ႔  တာဟာ ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ကို အထက္သုိ႔တက္ဖုိ႔ အလားအလာျဖစ္ေစေသာ္လည္းဘဲ စုစုေပါင္းဝယ္လိုအားကို က်ဆင္းေအာင္လုပ္တာ ကေတာ့    ေစ်းႏႈန္း  အဆင့္ကို   ေအာက္သုိ႔ က်ေအာင္ တြန္းအားမေပးပါဘူး။ ဒါဘာကို ဆုိလုိတာလဲဆုိရင္ ေငြေဖာင္းပြမႈကို ရပ္ေအာင္ လုပ္တာဟာ   ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ တက္တာကို ရပ္ေအာင္ လုပ္တာျဖစ္ၿပီး ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ကို က်ေအာင္ လုပ္တာ မဟုတ္လုိ႔ပါဘဲ။ ဒီေတာ့ အသုံးစရိတ္ကို ဘယ့္ေလာက္ႀကီးႀကီး ျဖတ္ေတာက္မလဲ သုိ႔မဟုတ္ အခြန္ကို ဘယ္ေလာက္ထိ တိုးၿပီးေကာက္ခံမလဲ ဆိုတာကို ဆုံးျဖတ္တဲ့အခါ အစုိးရက ပင္နယံစက္သြား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ratchet effect ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားကို စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရအသုံးစရိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း


အစုိးရ အသုံးစရိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တာဟာ demand-pull inflation ကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ႔အတြက္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားမ်ဥ္းေကြးဟာ ဘယ္ဘက္ကို ေရႊ႕သြားပါတယ္။ အစိုးရက ပင္နယံစက္သြား အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ကို လစ္လ်ဴရွဳၿပီး inflationary GDP gap ကို ဖယ္ထုတ္ဖို႔ အသုံးစရိတ္ ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ မူဝါဒကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ရင္ ဘာျဖစ္မလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကမယ္။ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြးဟာ  ADကေန AD4 ညာဘက္သုိ႔  ေရြ႕လ်ားသြားမႈေၾကာင့္ GDP gap $12 ဘီလီယံ   ျဖစ္လာ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရက စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားမ်ဥ္းေကြးကို သူ႔ရဲ႕နဂို ေနရာ ဘယ္ဘက္သုိ႔ $20 ဘီလီယံ ျပန္ေရႊ႕လုိက္ရင္   ျပႆနာက ေျပလည္သြားမယ္လုိ႔ အေတြ႔အႀကံဳ နည္းပါးစြာ နဲ႔ စဥ္းစားမိေကာင္း စဥ္းစားမိပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီေတာ့ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို $5 ဘီလီယံ   ျပန္ေလွ်ာ့ခ် ပါေတာ့တယ္။ multiplier effect ေၾကာင့္ ကနဦး အသုံးစရိတ္ ေလွ်ာ့ခ်မႈ $5 ဘီလီယံကေန စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားမွာ $20 ဘီလီယံ ေလ်ာ့ေအာင္ေပါ့။ ေရာင္းလိုအားမ်ဥ္းေကြးက အထက္တက္တဲ့ ေလွ်ာေစာက္ရွိတဲ့ ကာလတို မ်ဥ္းေကြး ပုံစံဆိုေတာ့ multiplier effect က အျပည့္မရပါဘူး။ ဒါနဲ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား မ်ဥ္းေကြးကလဲ $12 ဘီလီယံ ေလ်ာ့ၿပီး AD3  ဆီကို ျပန္ေရာက္သြားပါတယ္။

ဒီမူဝါဒဟာ ပင္နယံစက္သြား အက်ိဳးဆက္ မရွိရင္၊ ေစ်းႏႈန္းေတြကလဲ ေျပာင္းလဲလြယ္ flexible ျဖစ္ရင္ သိပ္ေကာင္းပါတယ္။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အားမွ်ေျခကလဲ အမွတ္ b ကေန အမွတ္ a ကို ျပန္ေရာက္သြားပါတယ္။ အားမွ်ေျခ စုစုေပါင္းကုန္ထြက္ GDP ကလဲ full-employment level ျဖစ္တဲ့ $510 ဘီလီယံ ကို ျပန္ေရာက္ၿပီး ေစ်းႏႈန္းကလဲ P2  ကေန P1  ဆီကို ျပန္ေရာက္သြားပါတယ္။

သို႔ေသာ္လဲဘဲ ပင္နယံ စက္သြား အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ အထက္ပါအေျခအေနဟာ ျဖစ္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ပင္နယံ စက္သြားဆုိတာ တစ္ဖက္တည္းဘဲ လည္တာေလ။ ေနာက္ျပန္မွ မလည္တာကိုး။ ဒီေတာ့   ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ က P2 မွာဘဲ ၿမဲေနၿပီး အဲဒီအေနအထားမွာ စုစုေပါင္း ေရာင္းလိုအားဟာ အနီေရာင္ dash ကန္႔လန္႔ျဖတ္ မ်ဥ္းေျဖာင့္ ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။ ဒါဟာဘာကိုျပသလဲဆိုရင္ အစုိးရက စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားကို AD3 ဆီ ျပန္ေရာက္ေအာင္ $5 ဘီလီယံ အသုံးစရိတ္ ေလွ်ာ့လုိက္တာဟာ စီးပြားက်ဆင္းမႈ recession ျဖစ္သြားတာကိုပါဘဲ။ အစိုးရရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က inflationary gap  ကို ေပ်ာက္ျခင္တာ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီထက္ကို ေက်ာ္ၿပီး recession ထဲ ဝင္သြားတယ္။ အားမွ်ေျခအသစ္က ျဖစ္ခ်င္တဲ့ အမွတ္ a မွာ မျဖစ္ဘဲနဲ႔ အမွတ္ d ကို ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။ ဝယ္လိုအားမ်ဥ္းေကြးက AD3 ဆီကိုေရာက္သြားေပမဲ႔ Price က မေျပာင္းလဲ   ေတာ့ အားမွ်ေျခက d အမွတ္ကို  ေရာက္သြား တာေပါ့။  ေရာင္းလိုအားမ်ဥ္းေကြးျဖစ္တဲ့ အနီေရာင္ dash လုိင္းနဲ႔ AD3  ဆုံတဲ့ ေနရာေပါ့။ အမွတ္ d မွာ တုိင္းျပည္ စုစုေပါင္းကုန္ထြက္ GDP က $502 ဘီလီယံဘဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ full-employment level ထက္ $8 ဘီလီယံ ေလ်ာ့နည္းေနတာေပါ့ေနာ္။

ခ်က္ျခင္းလက္ငင္း ကာလတုိ immediate short run မွာ  ေရာင္းလိုအားမ်ဥ္းေကြးက ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ျဖစ္ၿပီး multiplier effect က အျပည့္အဝ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ေရာင္းလိုအားမ်ဥ္းေကြး ကန္႔လန္႔ျဖတ္ နဲ႔ ေစ်းႏႈန္း က ပုံေသျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားကို $20 ဘီလီယံ ဘယ္ဘက္ကို ေရႊ႕တာဟာ GDP မွာလဲ $20 ဘီလီယံ အျပည့္အဝ ေလ်ာ့က်သြားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အားမွ်ေျခ GDP ဟာ $20 ဘီလီယံ ေလ်ာ့က်ၿပီး $522 ဘီလီယံကေန $502 ဘီလီယံ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ပင္နယံ စက္သြား အက်ိဳးဆက္ကို ထည့္သြင္း မစဥ္းစားျခင္းျဖင့္ အစုိးရက အသုံးစရိတ္ကို ပိုၿပီး ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တာေပါ့ေနာ္။ ပထမ GDP gap $12 ဘီလီယံ ေဖာင္းပြေနတာကို GDP gap $8 ဘီလီယံ ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းမႈနဲ႔ အစားထုိးလုိက္သလုိ ျဖစ္တာေပါ့။

အခုအဲဒီအေျခအေနကို ဘယ္လုိ ေရွာင္ရွားမလဲ ၾကည့္ၾကရေအာင္။ ပထမဆုံး အစိုးရက inflationary GDP gap ရဲ႕ အရြယ္အစားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရပါမယ္။ $12 ဘီလီယံ ရွိပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္က   ေစ်းႏႈန္းပုံေသ ျဖစ္ၿပီး စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအား မ်ဥ္းေကြးက ကန္႔လန္႔ျဖတ္မ်ဥ္း   ျဖစ္တဲ့အခါ multiplier သည္ အျပည့္အဝ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရရဲ႕ အသုံးစရိတ္ ဘယ္ေလာက္ဘဲ   ေလွ်ာ့ခ်ခ် အဲဒီပမာဏရဲ႕ ၄ဆ ေလ်ာ့သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး အစိုးရအသုံးစရိတ္ကို $5 ဘီလီယံ အစား $3 ဘီလီယံ ဘဲ ေလွ်ာ့ခ်ၾကည့္မယ္။ ဘာလုိ႔လဲ ဆိုေတာ့ $3 ဘီလီယံ ကနဦး ေလွ်ာ့ခ်မႈကို ၄ နဲ႔   ေျမႇာက္ရင္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမွာ $12 ဘီလီယံ ေလ်ာ့က်ေစမွာပါ။ အစိုးရအသုံးစရိတ္ $3 ဘီလီယံ   ေလွ်ာ့ခ်တာက $12 ဘီလီယံ GDP gap ေဖာင္းပြမႈကို ကြက္တိေခ်ဖ်က္ႏိုင္တဲ့ မွန္ကန္တဲ့ ပမာဏ   ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရက ဒီေငြေဖာင္းပြမႈကို အဓိက ဖယ္ထုတ္ပစ္ခ်င္ေနတာေလ။ ဆက္လက္ေအာင္ျမင္   ေစဖုိ႔ရာ ေငြေဖာင္းပြမႈကို ျဖစ္ေစတဲ့ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားကို အျပည့္အဝတိုးျမႇင့္တာကို မလုပ္မိဘဲ   ျဖစ္ပါတယ္။

ပုံအရေျပာရမယ္ဆုိရင္ AD နဲ႔ ဘယ္ဘက္က dash မ်ဥ္းအစိမ္း ၾကားအကြာအေဝးက အစိုးရအသုံးစရိတ္ ကို $3 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်တာကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ဆပြားျဖစ္စဥ္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ဒီအသုံးစရိတ္   ျဖတ္ေတာက္မႈဟာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးကို AD4  မွ AD5 သို႔ ဘယ္ဘက္ကို $12 ဘီလီယံ   ေရြ႕သြားေစပါတယ္။ ေစ်းႏႈန္းက  P2 မွာ ပုံေသျဖစ္ၿပီး စုစုေပါင္း ေရာင္းလိုအားကလဲ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ dash မ်ဥ္း အနီေရာင္   ျဖစ္ေနလုိ႔ တုိင္းျပည္ရဲ႕ အားမွ်ေျခဟာ အမွတ္ c မွာ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ တိုင္းျပည္ဟာ သူ႔ရဲ႕ လုပ္သား အင္အား အျပည့္အဝနဲ႔ ထုတ္လုပ္တဲ့ ထုတ္ကုန္ $510 ဘီလီယံမွာ လည္ပတ္ေနပါလိမ့္ မယ္။ inflationary GDP gap လဲ မရွိေတာ့ပါဘူး။ အစိုးရက ပင္နယံ စက္သြား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားတဲ့အတြက္ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို ကနဦးမွာ ပိုၿပီးေလွ်ာ့ခ်မိလုိ႔ တုိင္းျပည္ကို စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈ အေျခအေန recession ထဲသို႔ မေတာ္တဆ တြန္းပို႔သလို မျဖစ္ေတာ့ ပါဘူး။

အခြန္အတုပ္ကို တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံျခင္း


အစုိးရက အခြန္အတုပ္ကို တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံၿပီး စားသုံးမႈကို ေလ်ာ့က်ေအာင္ လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ မွာ ေနာက္ထပ္စားသုံးမႈ အလားအလာ Marginal Propensity to Consume က 0.75 ျဖစ္တယ္ ဆိုရင္ အစုိးရက အခြန္ကို $4 ဘီလီယံ တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံရပါမယ္။

MPC   =  Change in consumption / Change in income
0.75  =   Change in consumption / $3 billion
Change in consumption = $3 billion / 0.75
Change in consumption  = $4 billion

$4 ဘီလီယံ အခြန္ကို တိုးျမႇင့္ေကာက္လုိက္တာဟာ စုေဆာင္းမႈကို $1 ဘီလီယံ က်ဆင္းေစပါတယ္။

MPS of 0.25 x $4 billion  = $1 billion
MPS = Marginal Propensity to Save

$4 ဘီလီယံ အခြန္တိုးေကာက္လုိက္တာဟာ ကနဦးစားသုံးမႈကို $3 ဘီလီယံ ေလ်ာ့ေစတယ္။ AD4 ကေန ဘယ္ဘက္က အစိမ္းေရာင္ dash မ်ဥ္းေကြးၾကား အကြာအေဝး ျဖစ္တယ္။ multiplier process ၿပီးသြားၿပီး   ေနာက္ စားသုံးမႈမွာ ကနဦး $3 ဘီလီယံ ေလ်ာ့တာဟာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးကို ဘယ္ဘက္ သို႔ $12 ဘီလီယံ က်ဆင္းသြားေစပါတယ္။ တိုင္းျပည္ဟာ အားမွ်ေျခ အမွတ္ c သို႔ ေရာက္ရွိၿပီး inflationary GDP gap ပေပ်ာက္သြားပါတယ္။

Change in GDP = Multiplier x initial change in spending
Change in GDP = 4  x $3 billion
Change in GDP = $12 billion

အသုံးစရိတ္ေလွ်ာ့ခ်မႈနဲ႔ အခြန္တိုးျမႇင့္မႈကို ေရာေႏွာက်င့္သုံးျခင္း


စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားကို ေလွ်ာ့ခ်ဖုိ႔အတြက္ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ ေလွ်ာ့တာနဲ႔ အခြန္တိုးျမႇင့္တာကို   ေရာေႏွာ က်င့္သုံးႏိုင္ပါတယ္။ အစုိးရ အသုံးစရိတ္ကို $1.5 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး အခြန္ကို $2 ဘီလီယံ တိုးေကာက္တာဟာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးကို AD4  မွ AD5 သို႔ ေရြ႕သြားေစပါတယ္။ ဟုတ္မဟုတ္ စစ္ေဆးၾကည့္ရေအာင္။

Change in GDP = Multiplier x initial change in spending
Change in GDP = 4 x $1.5 billion
Change in GDP = $6 billion

အသုံးစရိတ္ကို ကနဦး $1.5 ဘီလီယံ  ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တာဟာ multiplier process ၿပီးေနာက္မွာ စားသုံးမႈမွာ၊ တုိင္းျပည္စုစုေပါင္း ကုန္ထြက္မွာ $6 ဘီလီယံ က်ဆင္းသြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ရည္မွန္းထားတဲ့ $12 ဘီလီယံ က်ဆင္းေစရန္မွာ ကနဦး အသုံးစရိတ္က $1.5 ဘီလီယံ ထပ္ေလွ်ာ့ဖုိ႔ လိုပါေသးတယ္။
ကဲ အခြန္ကို ဘယ္ေလာက္တိုးေကာက္မလဲ?

MPC   =  Change in consumption / Change in income
0.75  =   Change in consumption / $1.5 billion
Change in consumption = $1.5 billion / 0.75
Change in consumption  = $2 billion

အခြန္အတုပ္ကို $2 ဘီလီယံ တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံ ျခင္းျဖင့္ ကနဦးအသုံးစရိတ္က ထပ္ၿပီး $1.5 ဘီလီယံ   ေလ်ာ့သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ စုစုေပါင္း ကနဦး အသုံးစရိတ္ ေလွ်ာ့ခ်တာက $3 ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။ multiplier effect ေၾကာင့္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားဟာ $12 ဘီလီယံ ေလ်ာ့က်ၿပီး တိုင္းျပည္ဟာ လုပ္သား အင္အား အျပည့္အဝ သုံးၿပီး ထုတ္လုပ္တဲ့ အားမွ်ေျခအဆင့္ c ကို ေရာက္သြားပါတယ္။

ေငြေဖာင္းပြမႈကို ဖယ္ခ်င္လုိ႔ စီးပြားေရးကို ခ်ဳံ႕ပစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒကို သုံးၿပီဆုိရင္ မွန္မွန္ကန္ကန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ဖုိ႔က ပင္နယံစက္သြား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ratchet effect ကို ထည့္ကို စဥ္းစားတြက္ခ်က္ရပါမယ္။ အစိုးရက စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားကို ဘယ္ဘက္ကို ေရႊ႕ပစ္ေသာ္လည္း ေစ်းႏႈန္း   ေတြက က်ဆင္းမသြားပါဘူး။

အစိုးရက အသုံးစရိတ္အတိုး အေလွ်ာ့ မူဝါဒနဲ႔ အခြန္ အတိုးအေလွ်ာ့ မူဝါဒ ဘယ္ဟာကုိ ပုိႀကိဳက္သလဲ?
အေျဖကေတာ့ အစိုးရ အရြယ္အစားက သိပ္ႀကီးသလား သို႔မဟုတ္ သိပ္ငယ္သလား ဆိုတာေပၚ မူတည္ေနပါတယ္။  တိုင္းျပည္က လူမႈအေျခခံ အေဆာက္အအုံေတြ နိမ့္က်ေနတယ္၊ အစိုးရအရြယ္အစား ဟာ   ေသးငယ္တယ္ လုိ႔ ထင္ရင္ စီးပြားေရးက်ဆင္းခ်ိန္ recession မွာ  စီးပြားေရး ပညာရွင္ေတြကေတာ့ အစိုးရ အသုံးစရိတ္ကို တိုးျမႇင့္တဲ့ မူဝါဒကို သုံးဖုိ႔ လိုအပ္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ၾက ပါတယ္။ ဝယ္လုိအား ဆြဲအားေၾကာင့္ ေငြေဖာင္းပြရင္ေတာ့ အခြန္တိုးျမႇင့္တာကို အႀကံျပဳေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ ၂ မ်ိဳးစလုံးကေတာ့ အစိုးရရဲ႕ အရြယ္အစားကို ခ်ဲ႕တာ သို႔မဟုတ္ ဆက္လက္ ထိန္းတာ လုပ္ေပးပါတယ္။

အစိုးရအရြယ္အစားက ႀကီးမားတယ္လုိ႔ ယူဆရင္ေတာ့ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြက စီးပြားေရးက်ဆင္းခ်ိန္ recession မွာ အခြန္ကို ေလွ်ာ့ခ်တာကို အႀကံျပဳၾကၿပီး ဝယ္လိုအား ဆြဲအားေၾကာင့္ ေငြေဖာင္းပြတဲ့ အခ်ိန္မွာ အစိုးရအသုံးစရိတ္ကို ျဖတ္ေတာက္ဖုိ႔ အႀကံျပဳၾကပါတယ္။ ၂ မ်ိဳးစလုံးက အစိုးရ အရြယ္အစားကို ထိန္းထားတာ သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့ခ်တာကို ျဖစ္ေစပါတယ္။

တုိင္းျပည္စီးပြားေရး တည္ၿငိမ္ေစဖုိ႔ အစိုးရက ျပဳျပင္ေပးေသာ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ discretionary fiscal policy သည္ အစိုးရရဲ႕အရြယ္အစား အႀကီး အငယ္နဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။

ဖတ္ရွဳ အက်ိဳးမ်ားပါေစ။

McConnell. Brue Flynn တို႔ ေရးသားေသာ eighteenth edition. "Economics: Principles, Problems, and Policies" မွ ကိုးကား ဘာသာျပန္ပါသည္။ 


ျဖဴ ျဖဴ


2 comments: