တိုင္းျပည္တစ္ျပည္မွာ အရ၊ အသုံးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘ႑ာေရး မူဝါဒ fiscal policy အေျပာင္းအလဲကို အစိုးရက စိတ္ႀကိဳက္ ျပဳလုပ္ တာကို active or discretionary လုိ႔ေခၚပါတယ္။ အဲလုိ fiscal policy အေျပာင္းအလဲက အလို အေလွ်ာက္ မျဖစ္ပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မပါဘဲ ဘ႑ာေရး မူဝါဒမွာ သူ႔အလိုလို ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္တာကို ေတာ႔ non-discretionary လုိ႔ေခၚပါတယ္။
တိုင္းျပည္မွာ စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈ recession ျဖစ္လာတဲ႔အခါ အစိုးရက စီးပြားေရးကို တြန္းအားေပးတဲ႔ ဘ႑ာေရး မူဝါဒကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကပါတယ္။ စီးပြားေရးကို ခ်ဲ႕ေပးတဲ႔ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ ကို expansionary fiscal policy လုိ႔ေခၚပါတယ္။
Expansionary Fiscal Policy
တိုင္းျပည္မွာ စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈ recession ျဖစ္လာတဲ႔အခါ အစိုးရက စီးပြားေရးကို တြန္းအားေပးတဲ႔ ဘ႑ာေရး မူဝါဒကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကပါတယ္။ စီးပြားေရးကို ခ်ဲ႕ေပးတဲ႔ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ ကို expansionary fiscal policy လုိ႔ေခၚပါတယ္။
အထက္ပါပုံမွာ စီးပြားေရး က်လို႔ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈဝယ္လိုအားဟာ အရမ္းက်ဆင္းသြားတယ္ဆိုရင္ တုိင္းျပည္ ရဲ႕ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြး aggregate demand curve ဟာ AD1 ကေနAD2 ဆီ ဘယ္ဘက္ကို ေရႊ႕သြား ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ျပထားတဲ႔ ျမႇားနဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြးအစိမ္းကို ထည္႔ မစဥ္းစား ပါနဲ႔ဦး။ စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈရဲ႕ အဓိက အေၾကာင္းရင္းကေတာ႔ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံထားတဲ့ စီမံကိန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ အျမတ္ခန္႔မွန္းေျခ ေတြဟာ ေမွးမွိန္အားေပ်ာ႔ ၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အသုံးစရိတ္ေတြ ေလ်ာ႔က်၊ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားေတြ ေလ်ာ႔က် လာ ၾကလုိ႔ပါဘဲ။
တိုင္းျပည္မွာ လုပ္သားအင္အား အျပည္႔အဝ full employed သုံးၿပီး ထုတ္လုပ္တဲ႔ ကုန္ထြက္ တန္ဘိုးဟာ ပုံမွာ ျပထားတဲ႔ အတိုင္း $510 ဘီလီယံ ရွိတယ္ ဆိုပါစို႔။ AD1 နဲ႔ AS နဲ႔ ဆုံတဲ႔ ေနရာေပါ႔။ ေဈးႏႈန္းက P1 ျဖစ္ပါတယ္။ immediate short run မွာ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ dash မ်ဥ္း အနီေရာင္ဟာ စုစုေပါင္း ေရာင္းလိုအား မ်ဥ္းေကြးျဖစ္ေနပါတယ္။ အခု aggregate demand curve က AD1 ကေနAD2 ဆီ $490 ဘီလီယံ ကို က်ဆင္းသြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ GDP က ေလ်ာ့က်သြားပါတယ္။ Negative GDP gap က ($490 billion - $510 billion) $20 ဘီလီယံ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ေလ်ာ့နည္းသြားတဲ့ ကုန္ထြက္ ေတြကို ထုတ္လုပ္ဖုိ႔ အလုပ္သမားကလဲ ေလ်ာ့နည္းၿပီး လုိအပ္တဲ့အတြက္ အလုပ္လက္မဲ့ တိုးတက္မႈကလဲ negative GDP gap နဲ႔တကြ တြဲလွ်က္ ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ တုိင္းျပည္က စီးပြားေရး က်ဆင္း မႈေရာ၊ အလုပ္လက္မဲ့ ေရာ ၂ မ်ိဳးစလုံးကို ခံစားရပါတယ္။
အစုိးရအေနနဲ႔ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးကို ျမႇင့္တင္ေပးဖုိ႔ ဘယ္ ဘ႑ာေရးမူဝါဒကို လက္ခံက်င့္သုံးသင့္ပါသလဲ။ အဓိက ေရြးခ်ယ္စရာ ၃ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။
(၁) အစုိးရ အသုံးစရိတ္ကို ျမႇင့္တင္မယ္
(၂) အခြန္အတုပ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ပစ္မယ္
(၃) နံပါတ္ ၁ နဲ႔ ၂ ကို ေရာၿပီး က်င့္သုံးမယ္။
တကယ္လုိ႔ အစိုးရရဲ႕ အသုံးစရိတ္က အရအသုံး ညီႏွင့္ၿပီးသားဆုိရင္ expansionary fiscal policy ကို သုံးလုိက္တာဟာ အစုိးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ လုိေငြ ျဖစ္သြားပါမယ္။ အသုံးက အခြန္ရေငြထက္ မ်ားသြား တာေပါ့။
အျခားအရာမ်ားတူညီေနတဲ့အခါမွာ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို ျမႇင့္တင္လုိက္တာဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးသည္ AD2 ကေန AD1 ညာဘက္ဆီကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ အစိုးရက $5 ဘီလီယံကို ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လမ္း စတာေတြမွာ အသုံးစရိတ္ တိုးလုိက္တယ္ ဆုိပါစုိ႔။ ဒီ $5 ဘီလီယံ ဖိုး အစုိးရအသုံးစရိတ္သည္ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ အခုဆိုရင္ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို မတိုးခင္တုံးက ဝယ္လုိအားထက္ ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ တိုင္းမွာ ရွိတဲ့ကုန္ထြက္ ဝယ္လိုအား ပမာဏဟာ $5 ဘီလီယံ ပိုမ်ားသြားပါၿပီ။ ကနဦးတိုးတက္တဲ့ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကား အကြာအေဝး တိုးတက္မႈဟာ အၿပီးသတ္ တိုးတက္မႈ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ Multiplier effect ေၾကာင့္ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားဟာ နဂိုတိုးတဲ့ $5 ဘီလီယံ အသုံးစရိတ္ထက္ ေက်ာ္လြန္ ၿပီး AD1 အထိ ေရြ႕သြားပါတယ္။ ဆပြားတိုးတက္တဲ့ ျဖစ္စဥ္က အသုံးစရိတ္မွာ ကနဦး ေျပာင္းလဲမႈမွ စားသုံးမႈအသစ္ေတြ ဆက္တုိက္ျဖစ္ေပၚမႈကို တိုးခ်ဲ႕ ေပးလုိက္လုိ႔ ဝယ္လုိအားက AD1 အထိ ေရာက္သြား တာပါ။
စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားနဲ႔ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအား ၁ မွာ ရွင္းျပထားတဲ့အတုိင္းဘဲ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေနာက္ထပ္ စားသုံးဖုိ႔ အလားအလာ Marginal Propensity to Consume က 0.75 ျဖစ္တယ္ ဆိုရင္ Multiplier က 4 ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြးဟာ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈ ျဖစ္ေသာ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးရဲ႕ ၄ ဆ ညာဘက္ကို တိုးသြားတာ ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမွာ တိုးတက္မႈဟာ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအားမ်ဥ္း ျဖစ္တဲ့ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ dash မ်ဥ္း ေျဖာင့္ အနီေရာင္ တစ္ေလွ်ာက္မွာ တုိးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမွန္ကုန္ ထြက္ဟာ multiplier ရဲ႕ အျပည့္အဝ ပမာဏအတိုင္း တိုးတက္သြားတာပါ။ အမွန္ကုန္ထြက္ဟာ $490 ဘီလီယံကေန $510 ဘီလီယံအထိ တက္သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ recession မျဖစ္ခင္က တည္ရွိခဲ့တဲ့ လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝ full-employment level အဆင့္အထိ လုပ္ငန္းမ်ားက တိုးခ်ဲ႕ၾကတဲ့အတြက္ အလုပ္လက္မဲ့ ကလဲ က်ဆင္းသြားပါေတာ့တယ္။
အစိုးရက စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားကို AD2 ကေန AD1 ဆီကို ေရြ႕ေစရန္အတြက္ အခြန္ကို ေလွ်ာ့ခ် ႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရက ဝင္ေငြခြန္ကုိ $6.67 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တယ္ ဆုိပါစုိ႔။ ဒီလို ေလွ်ာ့ခ် လုိက္တာဟာ စားသုံးသူေတြရဲ႕ အသားတင္ဝင္ေငြကလဲ တူညီေသာ ပမာဏနဲ႔ တက္လာပါတယ္။ ဒီ $6.67 ဘီလီယံကို MPC 0.75 နဲ႔ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါ $5 ဘီလီယံ ရပါတယ္။ အဲဒီ $5 ဘီလီယံ ဟာ တိုးတက္ လာတဲ့ စားသုံးမႈ ပမာဏဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ $6.67 ဘီလီယံကို Marginal Propensity to Save (MPS) 0.25 နဲ႔ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါမွာ ရတဲ့ $1.67 ဘီလီယံကေတာ့ တိုးတက္လာတဲ့ စုေဆာင္းမႈ ပမာဏဘဲ ျဖစ္ပါ တယ္။
ဒီတစ္ခါမွာလဲ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္း အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးဟာ စားသုံးမႈ အသုံးစရိတ္မွာ $5 ဘီလီယံ ကနဦး တိုးလာတာကို ကိုယ္စားျပဳတယ္။ ဆပြားအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ စားသုံးမႈ အသုံး စရိတ္က ဆက္တိုက္ တိုးတက္မႈ ျဖစ္လာတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ စားသုံးမႈမွာ ကနဦး တိုးတက္မႈ $5 ဘီလီယံရဲ႕ ၄ ဆ ညာဘက္ကို တိုးသြားပါတယ္။ စုစုေပါင္း တုိင္းျပည္ ကုန္ထြက္ GDP ဟာလဲ $490 ဘီလီယံ ကေန $510 ဘီလီယံ သုိ႔ $20 ဘီလီယံ တက္သြားပါတယ္။ အလုပ္လက္မဲ့လဲ က်ဆင္းသြားပါတယ္။
တစ္ခု သတိျပဳစရာရွိတာက စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြးကို တူညီေသာပမာဏ ညာဘက္ကို တိုးတက္သြားေစဖုိ႔ အခြန္ကို ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ပမာဏဟာ အစုိးရအသုံးစရိတ္တိုးျမႇင့္မႈ ပမာဏထက္ အတန္အသင့္ေတာ့ ပိုမ်ားရတာပါဘဲ။ ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိရင္ အခြန္ေလွ်ာ့ခ်မႈရဲ႕ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းဟာ စားသုံးမႈ အျပင္ စုေဆာင္းမႈကိုပါ တိုးတက္ေစလုိ႔ပါ။ ကနဦး စားသုံးမႈကို တိက်တဲ့ပမာဏ တိုးတက္ေစဖုိ႔ရာ အစိုးရက အခြန္ကို အဲဒီ ပမာဏထက္ ပိုၿပီး ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ MPC က 0.75 ရွိတဲ့အခါ ကနဦးစားသုံးမႈ $5 ဘီလီယံနဲ႔ စုေဆာင္းမႈ $1.67 အတြက္ အခြန္အတုပ္ကို $6.67 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရပါတယ္။
တကယ္လုိ႔ MPC က 0.6 ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ကနဦး စားသုံးမႈ $5 ဘီလီယံ တိုးေစဖုိ႔ လိုအပ္တဲ့ အခြန္အတုပ္ ေလွ်ာ့ခ်မႈကေတာ့ $8.33 ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။
MPC က ငယ္ေလေလ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ကနဦး စားသုံးမႈ တိုးတက္ျခင္း ပမာဏနဲ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား တိုးတက္မႈ ပမာဏကို ရရွိေစရန္ အတြက္ အခြန္အတုပ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ရမႈက ႀကီးေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ဝယ္ယူစားသုံးဖုိ႔ အလားအလာ နည္းေနရင္ အစိုးရက အခြန္အတုပ္ကို ပိုၿပီး ေလွ်ာ့ခ်ေပးရတာကို ဆိုလိုတာပါ။
အစိုးရက အသုံးစရိတ္တိုးတာနဲ႔ အခြန္အတုပ္ေလွ်ာ့ခ်တာကို ေရာေႏွာၿပီး လိုခ်င္တဲ့ ကနဦး စားသုံးမႈ တိုးျခင္းနဲ႔ အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား တိုးတက္မႈ ကို ရရွိေအာင္ လုပ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ အစုိးရက အသုံးစရိတ္ကို $1.25 ဘီလီယံ တိုးေအာင္လုပ္ၿပီး အခြန္အတုပ္ကို $5 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္။ ရည္မွန္းထားတဲ့ တိုးတက္မႈရေအာင္ ဒီ နည္းလမ္း ၂ ခု ေရာေႏွာၿပီး ဘယ္လုိ လုပ္သလဲ ကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ေနာ္။
ကိုယ္လိုခ်င္တာက ကနဦး အသုံးစရိတ္ $5 ဘီလီယံ တိုးတာနဲ႔ ဆပြားအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား $20 ဘီလီယံ တိုးတာကို လုိခ်င္တာပါ။ အခု စားသုံးမႈမွာ ကနဦး တိုးလုိက္တာက $1.25 ဘီလီယံ ျဖစ္လုိ႔ multiplier 4 နဲ႕ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါ GDP မွာ $5 ဘီလီယံ တက္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈ $5 ဘီလီယံ ျပည့္ရန္ $3.75 ဘီလီယံ က်န္ေသးတာေပါ့ေနာ္။ ဒီလိုေသးတဲ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္တိုးတက္မႈ ရေအာင္ အခြန္ကို ဘယ္ေလာက္ ေလွ်ာ့ခ်ရမလဲ ဆိုတာကို တြက္ရမယ္။
အခြန္ကို $5 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ရင္ ကနဦး အသုံးစရိတ္က $3.75 ဘီလီယံ တိုးပါမယ္။
ဒီေတာ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈက $1.25 billion + $3.75 billion = $5 billion ။
အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအား တိုးတက္မႈက $5 billion x 4 = $20 billion ။
ဒီေတာ့ တုိင္းျပည္မွာ စီးပြားေရးက်ဆင္းေနတဲ့ recession ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ အစိုးရအသုံးစရိတ္ တိုးတာနဲ႔ အခြန္ေလွ်ာ့ခ်တာ ၂ မ်ိဳးေရာၿပီးေတာ့လဲ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားကို တိုးတက္ေအာင္လုပ္လုိ႔ စီးပြားေရးကို ဦးေမာ့ေအာင္ ျပန္လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ေနာက္ေဆာင္းပါးမွာ တိုင္းျပည္မွာ ဝယ္လုိအားဆြဲအားေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေငြေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္တဲ့အခါ contractionary fiscal policy စီးပြားေရးကို ခ်ံဳ႕ပစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ ကို သုံးၿပီး ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္သလဲ ဆိုတာကို ေရးပါမယ္။
ျဖဴ ျဖဴ
အစုိးရအေနနဲ႔ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးကို ျမႇင့္တင္ေပးဖုိ႔ ဘယ္ ဘ႑ာေရးမူဝါဒကို လက္ခံက်င့္သုံးသင့္ပါသလဲ။ အဓိက ေရြးခ်ယ္စရာ ၃ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။
(၁) အစုိးရ အသုံးစရိတ္ကို ျမႇင့္တင္မယ္
(၂) အခြန္အတုပ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ပစ္မယ္
(၃) နံပါတ္ ၁ နဲ႔ ၂ ကို ေရာၿပီး က်င့္သုံးမယ္။
တကယ္လုိ႔ အစိုးရရဲ႕ အသုံးစရိတ္က အရအသုံး ညီႏွင့္ၿပီးသားဆုိရင္ expansionary fiscal policy ကို သုံးလုိက္တာဟာ အစုိးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္ လုိေငြ ျဖစ္သြားပါမယ္။ အသုံးက အခြန္ရေငြထက္ မ်ားသြား တာေပါ့။
အစုိးရရဲ႕ အသုံးစရိတ္ကို တိုးခ်ဲ႕ျခင္း
အျခားအရာမ်ားတူညီေနတဲ့အခါမွာ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို ျမႇင့္တင္လုိက္တာဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးသည္ AD2 ကေန AD1 ညာဘက္ဆီကို ေရြ႕သြားပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ အစိုးရက $5 ဘီလီယံကို ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လမ္း စတာေတြမွာ အသုံးစရိတ္ တိုးလုိက္တယ္ ဆုိပါစုိ႔။ ဒီ $5 ဘီလီယံ ဖိုး အစုိးရအသုံးစရိတ္သည္ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ အခုဆိုရင္ အစိုးရက အသုံးစရိတ္ကို မတိုးခင္တုံးက ဝယ္လုိအားထက္ ေစ်းႏႈန္းအဆင့္ တိုင္းမွာ ရွိတဲ့ကုန္ထြက္ ဝယ္လိုအား ပမာဏဟာ $5 ဘီလီယံ ပိုမ်ားသြားပါၿပီ။ ကနဦးတိုးတက္တဲ့ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကား အကြာအေဝး တိုးတက္မႈဟာ အၿပီးသတ္ တိုးတက္မႈ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ Multiplier effect ေၾကာင့္ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားဟာ နဂိုတိုးတဲ့ $5 ဘီလီယံ အသုံးစရိတ္ထက္ ေက်ာ္လြန္ ၿပီး AD1 အထိ ေရြ႕သြားပါတယ္။ ဆပြားတိုးတက္တဲ့ ျဖစ္စဥ္က အသုံးစရိတ္မွာ ကနဦး ေျပာင္းလဲမႈမွ စားသုံးမႈအသစ္ေတြ ဆက္တုိက္ျဖစ္ေပၚမႈကို တိုးခ်ဲ႕ ေပးလုိက္လုိ႔ ဝယ္လုိအားက AD1 အထိ ေရာက္သြား တာပါ။
စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားနဲ႔ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအား ၁ မွာ ရွင္းျပထားတဲ့အတုိင္းဘဲ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ေနာက္ထပ္ စားသုံးဖုိ႔ အလားအလာ Marginal Propensity to Consume က 0.75 ျဖစ္တယ္ ဆိုရင္ Multiplier က 4 ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြးဟာ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈ ျဖစ္ေသာ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္းေကြး အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးရဲ႕ ၄ ဆ ညာဘက္ကို တိုးသြားတာ ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမွာ တိုးတက္မႈဟာ စုစုေပါင္း ေရာင္းလုိအားမ်ဥ္း ျဖစ္တဲ့ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ dash မ်ဥ္း ေျဖာင့္ အနီေရာင္ တစ္ေလွ်ာက္မွာ တုိးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမွန္ကုန္ ထြက္ဟာ multiplier ရဲ႕ အျပည့္အဝ ပမာဏအတိုင္း တိုးတက္သြားတာပါ။ အမွန္ကုန္ထြက္ဟာ $490 ဘီလီယံကေန $510 ဘီလီယံအထိ တက္သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ recession မျဖစ္ခင္က တည္ရွိခဲ့တဲ့ လုပ္သားအင္အား အျပည့္အဝ full-employment level အဆင့္အထိ လုပ္ငန္းမ်ားက တိုးခ်ဲ႕ၾကတဲ့အတြက္ အလုပ္လက္မဲ့ ကလဲ က်ဆင္းသြားပါေတာ့တယ္။
အခြန္အတုပ္ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း
အစိုးရက စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအားကို AD2 ကေန AD1 ဆီကို ေရြ႕ေစရန္အတြက္ အခြန္ကို ေလွ်ာ့ခ် ႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရက ဝင္ေငြခြန္ကုိ $6.67 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်လုိက္တယ္ ဆုိပါစုိ႔။ ဒီလို ေလွ်ာ့ခ် လုိက္တာဟာ စားသုံးသူေတြရဲ႕ အသားတင္ဝင္ေငြကလဲ တူညီေသာ ပမာဏနဲ႔ တက္လာပါတယ္။ ဒီ $6.67 ဘီလီယံကို MPC 0.75 နဲ႔ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါ $5 ဘီလီယံ ရပါတယ္။ အဲဒီ $5 ဘီလီယံ ဟာ တိုးတက္ လာတဲ့ စားသုံးမႈ ပမာဏဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ $6.67 ဘီလီယံကို Marginal Propensity to Save (MPS) 0.25 နဲ႔ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါမွာ ရတဲ့ $1.67 ဘီလီယံကေတာ့ တိုးတက္လာတဲ့ စုေဆာင္းမႈ ပမာဏဘဲ ျဖစ္ပါ တယ္။
ဒီတစ္ခါမွာလဲ AD2 နဲ႔ dash မ်ဥ္း အစိမ္းေရာင္ၾကားက အကြာအေဝးဟာ စားသုံးမႈ အသုံးစရိတ္မွာ $5 ဘီလီယံ ကနဦး တိုးလာတာကို ကိုယ္စားျပဳတယ္။ ဆပြားအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ စားသုံးမႈ အသုံး စရိတ္က ဆက္တိုက္ တိုးတက္မႈ ျဖစ္လာတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား မ်ဥ္းေကြးဟာ စားသုံးမႈမွာ ကနဦး တိုးတက္မႈ $5 ဘီလီယံရဲ႕ ၄ ဆ ညာဘက္ကို တိုးသြားပါတယ္။ စုစုေပါင္း တုိင္းျပည္ ကုန္ထြက္ GDP ဟာလဲ $490 ဘီလီယံ ကေန $510 ဘီလီယံ သုိ႔ $20 ဘီလီယံ တက္သြားပါတယ္။ အလုပ္လက္မဲ့လဲ က်ဆင္းသြားပါတယ္။
တစ္ခု သတိျပဳစရာရွိတာက စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအားမ်ဥ္းေကြးကို တူညီေသာပမာဏ ညာဘက္ကို တိုးတက္သြားေစဖုိ႔ အခြန္ကို ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ပမာဏဟာ အစုိးရအသုံးစရိတ္တိုးျမႇင့္မႈ ပမာဏထက္ အတန္အသင့္ေတာ့ ပိုမ်ားရတာပါဘဲ။ ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိရင္ အခြန္ေလွ်ာ့ခ်မႈရဲ႕ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းဟာ စားသုံးမႈ အျပင္ စုေဆာင္းမႈကိုပါ တိုးတက္ေစလုိ႔ပါ။ ကနဦး စားသုံးမႈကို တိက်တဲ့ပမာဏ တိုးတက္ေစဖုိ႔ရာ အစိုးရက အခြန္ကို အဲဒီ ပမာဏထက္ ပိုၿပီး ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ MPC က 0.75 ရွိတဲ့အခါ ကနဦးစားသုံးမႈ $5 ဘီလီယံနဲ႔ စုေဆာင္းမႈ $1.67 အတြက္ အခြန္အတုပ္ကို $6.67 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရပါတယ္။
MPC = Change in consumption / Change in income
0.75 = Change in consumption / $6.67 billion
Change in consumption = 0.75 x $6.67 billion
Change in consumption = $5 billion
တကယ္လုိ႔ MPC က 0.6 ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ ကနဦး စားသုံးမႈ $5 ဘီလီယံ တိုးေစဖုိ႔ လိုအပ္တဲ့ အခြန္အတုပ္ ေလွ်ာ့ခ်မႈကေတာ့ $8.33 ဘီလီယံ ျဖစ္ပါတယ္။
Change in income = Change in consumption / MPC
Change in income = $5 billion / 0.6
Change in income = $8.33 billion
MPC က ငယ္ေလေလ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ကနဦး စားသုံးမႈ တိုးတက္ျခင္း ပမာဏနဲ႔ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား တိုးတက္မႈ ပမာဏကို ရရွိေစရန္ အတြက္ အခြန္အတုပ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ရမႈက ႀကီးေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ဝယ္ယူစားသုံးဖုိ႔ အလားအလာ နည္းေနရင္ အစိုးရက အခြန္အတုပ္ကို ပိုၿပီး ေလွ်ာ့ခ်ေပးရတာကို ဆိုလိုတာပါ။
အသုံးစရိတ္တိုးျမႇင့္မႈႏွင့္ အခြန္ေလွ်ာ့ခ်မႈကို ေရာေႏွာက်င့္သုံးျခင္း
အစိုးရက အသုံးစရိတ္တိုးတာနဲ႔ အခြန္အတုပ္ေလွ်ာ့ခ်တာကို ေရာေႏွာၿပီး လိုခ်င္တဲ့ ကနဦး စားသုံးမႈ တိုးျခင္းနဲ႔ အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္း ဝယ္လိုအား တိုးတက္မႈ ကို ရရွိေအာင္ လုပ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ အစုိးရက အသုံးစရိတ္ကို $1.25 ဘီလီယံ တိုးေအာင္လုပ္ၿပီး အခြန္အတုပ္ကို $5 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္။ ရည္မွန္းထားတဲ့ တိုးတက္မႈရေအာင္ ဒီ နည္းလမ္း ၂ ခု ေရာေႏွာၿပီး ဘယ္လုိ လုပ္သလဲ ကို ၾကည့္ၾကရေအာင္ေနာ္။
Change in GDP = multiplier x initial change in spending
Change in GDP = 4 x $1.25 billion
Change in GDP = $5 billion
ကိုယ္လိုခ်င္တာက ကနဦး အသုံးစရိတ္ $5 ဘီလီယံ တိုးတာနဲ႔ ဆပြားအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္း ဝယ္လုိအား $20 ဘီလီယံ တိုးတာကို လုိခ်င္တာပါ။ အခု စားသုံးမႈမွာ ကနဦး တိုးလုိက္တာက $1.25 ဘီလီယံ ျဖစ္လုိ႔ multiplier 4 နဲ႕ ေျမႇာက္လုိက္တဲ့အခါ GDP မွာ $5 ဘီလီယံ တက္လာပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈ $5 ဘီလီယံ ျပည့္ရန္ $3.75 ဘီလီယံ က်န္ေသးတာေပါ့ေနာ္။ ဒီလိုေသးတဲ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္တိုးတက္မႈ ရေအာင္ အခြန္ကို ဘယ္ေလာက္ ေလွ်ာ့ခ်ရမလဲ ဆိုတာကို တြက္ရမယ္။
MPC = Change in consumption / Change in income
Change in income = Change in consumption / MPC
Change in income = Change in consumption / MPC
Change in income = $3.75 billion / 0.75
Change in income = $5 billion
အခြန္ကို $5 ဘီလီယံ ေလွ်ာ့ခ်ရင္ ကနဦး အသုံးစရိတ္က $3.75 ဘီလီယံ တိုးပါမယ္။
ဒီေတာ့ ကနဦး အသုံးစရိတ္ တိုးတက္မႈက $1.25 billion + $3.75 billion = $5 billion ။
အၿပီးသတ္ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအား တိုးတက္မႈက $5 billion x 4 = $20 billion ။
ဒီေတာ့ တုိင္းျပည္မွာ စီးပြားေရးက်ဆင္းေနတဲ့ recession ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ အစိုးရအသုံးစရိတ္ တိုးတာနဲ႔ အခြန္ေလွ်ာ့ခ်တာ ၂ မ်ိဳးေရာၿပီးေတာ့လဲ စုစုေပါင္းဝယ္လုိအားကို တိုးတက္ေအာင္လုပ္လုိ႔ စီးပြားေရးကို ဦးေမာ့ေအာင္ ျပန္လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ေနာက္ေဆာင္းပါးမွာ တိုင္းျပည္မွာ ဝယ္လုိအားဆြဲအားေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ေငြေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္တဲ့အခါ contractionary fiscal policy စီးပြားေရးကို ခ်ံဳ႕ပစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ ကို သုံးၿပီး ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္သလဲ ဆိုတာကို ေရးပါမယ္။
McConnell. Brue Flynn တို႔ ေရးသားေသာ eighteenth edition. "Economics: Principles, Problems, and Policies" မွ ကိုးကား ဘာသာျပန္ပါသည္။
ျဖဴ ျဖဴ
Thanks a million...
ReplyDeleteအားေပးတာကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ..
Deletegood and excellent article
ReplyDeleteenhance our knowledge
ReplyDeleteHi Fu!
DeleteThanks.. Thanks.. Thanks .. Hee Hee ..