ရင္တြင္းစကား

မိမိ သိသမွ်ေသာ Economics ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ Accounting, Finance ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သင္ခန္းစာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ ေဝမွ်ထားပါသည္။ စာေရးသူသည္ သိပ္ေတာ္၊ သိပ္တတ္ေနတဲ့ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ လုံးဝ မဟုတ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ အမွားမ်ားပါလွ်င္ ခြင့္လႊတ္ၾကပါလုိ႔ ….

ျဖဴ ျဖဴ

Sunday, September 2, 2012

ကုန်စည်နဲ့ ဆောင်ရွက်မှုများရဲ့ ဝယ်လိုအားကို ဘာတွေက ဆုံးဖြတ်ပေးသလဲ ..


အခု ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကေန ရလာတဲ႔ ကုန္ထြက္ေတြကို ဘယ္လုိ အသုံးျပဳၾကမလဲ၊ အဲဒီ ထြက္ကုန္ေတြရဲ႕ ဝယ္လိုအားကို ဘာေတြက ဆုံးျဖတ္သလဲ ဆိုတာ စစ္ေဆး ၾကည္႔ၾကမယ္..။ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ စုစုေပါင္းျဖစ္တဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ စုစုေပါင္း ကုန္ထြက္ GDP မွာ အစိတ္အပိုင္း ၄ ခု ပါဝင္ပါတယ္..။ 
  • စားသုံးမႈ Consumption (C)
  • ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ Investment (I)
  • အစိုးရ ဝယ္ယူမႈမ်ား Government purchases (G) နဲ႔
  • အသားတင္ ပို႔ကုန္ Net exports (NX) တို႔ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။



 အခု လြယ္ကူ ရွင္းလင္းေစရန္ တုိင္းျပည္ကို တံခါးပိတ္ စီးပြားေရးစံနစ္ က်င္႔သုံးတယ္လုိ႔ ယူဆရင္ အျခား တုိင္းျပည္မ်ားနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈ မရွိတဲ႔အတြက္ အသားတင္ ပို႔ကုန္ Net exports က သုည ျဖစ္ပါမယ္။  အဲဒီေတာ႔ တံခါးပိတ္စံနစ္မွာ ထုတ္လုပ္လုိက္တဲ႔ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ ေတြ အတြက္ အစိတ္အပိုင္း ၃ ခုကိုဘဲ အသုံးျပဳပါမယ္။ တနည္းအားျဖင္႔ တုိင္းျပည္ အမ်ိဳးသား ဝင္ေငြ National Income လုိ႔လဲ ေခၚတဲ႔ တိုင္းျပည္ စုစုေပါင္း ကုန္ထြက္ GDP မွာ ပါဝင္တဲ႔ အစိတ္အပိုင္း ၃ ခုကို ေအာက္ပါအတိုင္း national income accounts identity ပုံစံနဲ႔ ေဖာ္ျပႏိုင္ပါတယ္။

Y= C + I + G

အိမ္ေထာင္စုေတြက စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံရဲ႕ ကုန္ထြက္တခ်ိဳ႕တဝက္ကို စားသုံးတယ္။ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ အိမ္ေထာင္စု ေတြက ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈအတြက္ ကုန္ထြက္ တခ်ိဳ႕ကို အသုံးျပဳတယ္။ အစုိးရက ျပည္သူပုိင္ ကုန္စည္ ေထာက္ပံ႔ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ တခ်ိဳ႕ ေသာ ကုန္ထြက္ေတြကို ဝယ္ယူၾကတယ္။ ဒီေတာ႔ GDP ကို ဒီ အသုံးျပဳမႈ ၃ ခု အတြက္ ဘယ္လုိ ခြဲေဝ သုံးစြဲသလဲ ကို သိခ်င္တယ္..။

စားသုံးမႈ Consumption (C)


ကြ်န္မတို႔တေတြ အစားေတြ စားတဲ႔ အခါ၊ အဝတ္ေတြ ဝတ္တဲ႔အခါ၊ ဒါမွမဟုတ္ ရုပ္ရွင္ သြားၾကည္႔တဲ႔ အခါ စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံရဲကုန္ထြက္ တခ်ိဳကို စားသုံးေနတာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စားသုံးမႈ ပုံစံ မ်ိဳးစုံကို ေပါင္းလုိက္ရင္ GDP ရဲ သုံးပုံ ႏွစ္ပုံေလာက္  ရွိပါတယ္။ စားသုံးမႈ ပမာဏဟာ သိပ္ႀကီးမားတဲ႔ အတြက္ မက္ခရိုစီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားသည္ အိမ္ေထာင္စုေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ပမာဏ စားသုံးမယ္လုိ႔ ဆုံးျဖတ္သလဲ ဆိုတာကို ေလ႔လာရန္ အထူးတလည္ အားစုိက္ထုတ္ၾကရပါတယ္။ အခု   ေလာေလာဆယ္ ကေတာ႔ စားသုံးသူေတြရဲ အျပဳအမူကို ရိုးရိုးေလးဘဲ စဥ္းစားၾကရေအာင္..။

အိမ္ေထာင္စုေတြဟာ သူတိုရဲလုပ္အားကို သုံးၿပီး ဝင္ေငြရတယ္.. ေနာက္တစ္ခါ သူတို႔ ပိုင္ဆုိင္တဲ႔ အရင္းအႏွီး ကတဆင္႔ ဝင္ေငြရတယ္.. အစိုးရကို အခြန္အတုပ္ ေဆာင္ရတယ္။ အခြန္ေဆာင္ၿပီး က်န္ေငြ ကေန ဘယ္ေလာက္ကို စားမလဲ.. ဘယ္ေလာက္ကို စုေဆာင္းမလဲ ဆုံးျဖတ္ၾကရတယ္။ အိမ္ေထာင္စု   ေတြရဲ႔  ဝင္ေငြကို တုိင္းျပည္ ကုန္ထြက္ နဲ႔ တူညီတယ္လုိ႔ ယူဆထားၾကတယ္။ အစုိးရက အိမ္ေထာင္စုေတြ အေပၚ ေကာက္ခံတဲ႔ အခြန္ ပမာဏကို T လုိ႔ ထားလုိက္မယ္။ ဒါဆိုရင္ အခြန္ေပးေဆာင္ၿပီးေနာက္ က်န္တဲ႔ ဝင္ေငြကို  (Y-T) အသားတင္ဝင္ေငြ disposable income လုိ႔ သတ္မွတ္ပါမယ္။ အိမ္ေထာင္စု ေတြဟာ သူတို႔ရဲ  အသားတင္ ဝင္ေငြကို စားသုံးမႈနဲ႔ စုေဆာင္းမႈ ၾကားမွာ ခြဲရပါတယ္။ 

အခု ကြ်န္မတို႔က စားသုံးမႈ အဆင္႔သည္ အသားတင္ ဝင္ေငြ အဆင္႔ေပၚမွာ တုိက္ရိုက္ မွီခိုေနတယ္လုိ႔ ယူဆပါမယ္။ အသားတင္ ဝင္ေငြ အဆင္႔ ျမင္႔မားရင္ စားသုံးမႈလဲ ျမင္႔မယ္ေပါ႔။ ဒီဆက္စပ္မႈကို function ပုံစံနဲ႔ ျပပါမယ္..။

C = C (Y-T)

ဒီညီမွ်ျခင္းသည္ စားသုံးမႈ C သည္ အသားတင္ ဝင္ေငြ Y-T ရဲfunction ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေဖာ္ျပတာပါ။ ဒီလို စားသုံးမႈနဲ႔ အသားတင္ ဝင္ေငြၾကားက ဆက္ႏြယ္မႈကို  consumption function လုိ႔ ေခၚပါတယ္။

စားသုံးမႈ ျပဳလုပ္ဖုိ႔ ေနာက္ထပ္ အလားအလာ Marginal Propensity to consume (MPC) ဆိုတာကေတာ႔ အသားတင္ ဝင္ေငြ ၁ ယူနစ္ တိုးလာတဲ႔အခါ စားသုံးမႈ ပမာဏ ဘယ္ေလာက္ ေျပာင္းလဲ သလဲကို ျပတာပါ။ MPC ရဲ တန္ဘိုးဟာ ၀ နဲ႔ ၁ ၾကားမွာ ရွိပါတယ္။ ဆိုလုိတာက ဝင္ေငြ ေနာက္ထပ္ ၁ ယူနစ္ တုိးရင္ စားသုံးမႈ လဲ တိုးမယ္။ ဒါေပမဲ႔ ၁ ယူနစ္ တန္ဘိုးထက္ေတာ႔ ေလ်ာ႔မယ္။ ဘာလုိ႔လဲ ဆုိေတာ႔ အိမ္ေထာင္စုေတြက ဝင္ေငြ ေနာက္ထပ္ ၁ ယူနစ္ တုိးလာရင္ တခ်ိဳ႕ တဝက္ကို စုေဆာင္းၾကလုိ႔ပါဘဲ။ ဥပမာအားျဖင္႔ MPC ဟာ 0.7 ဆုိရင္ အသားတင္ ဝင္ေငြ ၁ က်ပ္တိုးရင္ အိမ္ေထာင္စုေတြသည္ ျပား ၇၀ကို စားသုံးတယ္။ ျပား ၃၀ ကို စုတယ္ေပါ႔။

ေအာက္ကပုံဟာ consumption function ကို ျပထားတာပါ။ consumption function ရဲ ေလ်ာေစာက္ slope သည္ အသားတင္ ဝင္ေငြ ၁ ယူနစ္တုိးတဲ႔အခါ စားသုံးမႈ ဘယ္ေလာက္တုိးလာသလဲကို ျပပါတယ္။ တနည္းေျပာ ရရင္ consumption function ရဲ slope သည္ MPC ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

 ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ Investment (I)


အိမ္ေထာင္စုေတြေရာ၊ လုပ္ငန္းေတြေရာ ၂ ခုစလုံးက ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ ကုန္စည္ေတြကို ဝယ္ယူၾကပါတယ္..။ လုပ္ငန္းေတြက သူတုိ႔ရဲ႔  အရင္းအႏွီးကို ထပ္တုိးေအာင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ကုန္စည္ေတြကို ဝယ္ၿပီး နဂိုက ရွိၿပီး သား အရင္းအႏွီးေတြ ကုန္သြားတဲ႔ အခါ အစားထိုးတယ္။ အိမ္ေထာင္စု ေတြကလဲ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ အစိတ္အပိုင္း အျဖစ္နဲ႔ အိမ္သစ္ေတြ ဝယ္ၾကတယ္။ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈဟာ GDP ရဲ ၁၅% ေလာက္ရွိပါတယ္။ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ ကုန္စည္ကုိ ဝယ္ယူတဲ႔ အေရအတြက္ဟာ အတိုးႏႈန္းေပၚ မူတည္ ေနပါတယ္။ အတိုးႏႈန္းဟာ ရင္းႏွီးမႈ ျပဳလုပ္ဖုိ႔အတြက္ အသုံးျပဳရတဲ႔ ေငြပမာဏရဲ စရိတ္ကို တုိင္းတာပါတယ္။ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ စီမံကိန္း တစ္ခုဟာ အျမတ္အစြန္း ရဖုိ႔ရန္ သူ႔ရဲ ထုတ္လုပ္မႈက ျပန္ရေငြ return သည္ ရင္းႏွီးဖုိ႔ ေခ်းဌားယူ လုိက္တဲ႔   ေငြအတြက္ ေပးရတဲ႔ စရိတ္ cost ထက္ ေက်ာ္လြန္ရပါမယ္။ တကယ္လုိ႔ အတိုးႏႈန္းက တက္သြားရင္ ရင္းႏွီး   ျမွဳပ္ႏွံမႈ စီမံကိန္းဟာ နဲနဲဘဲ ျမတ္မယ္။ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ ကုန္စည္ ဝယ္လုိအား အေရအတြက္ က်ဆင္းမယ္။ 

ဥပမာအားျဖင္႔ လုပ္ငန္းတစ္ခုဟာ တစ္ႏွစ္ကို ျပန္ရေငြ က်ပ္ ၁၀၀,၀၀၀ ရွိတဲ႔ သုိ႔မဟုတ္ ၁၀% ရွိတဲ႔ က်ပ္ ၁,၀၀၀,၀၀၀ တန္ စက္ရုံတစ္ခုကို ေဆာက္သင္႔၊ မေဆာက္သင္႔ စဥ္းစားေနတယ္ ဆိုပါေတာ႔။ လုပ္ငန္း အေနနဲ႔ က်ပ္ ၁,၀၀၀,၀၀၀ ကို ေငြေခ်းဌားရင္ ေပးရမဲ႔စရိတ္နဲ႔ သူျပန္ရမွာနဲ႔ကို ႏိႈင္းယွဥ္ ၾကည္႔တယ္။ အတိုးႏႈန္းက ၁၀% အထက္မွာ ရွိရင္ ဒီ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ အခြင္႔အေရးကို လက္လႊတ္လုိက္မွာ ျဖစ္တယ္။ 

လုပ္ငန္းက အဲဒီ ပုိက္ဆံ က်ပ္ ၁,၀၀၀,၀၀၀ ကို မေခ်းဘဲနဲ႔ သူ႔ရဲ  ကိုယ္ပိုင္ ပုိက္ဆံေငြနဲ႔ သုံးမယ္ ဆုိရင္   ေတာင္ အလားတူ ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ျပဳလုပ္ရတယ္။ လုပ္ငန္းက သူ႔ရဲကိုယ္ပုိင္ေငြေတြကို ဘဏ္မွာရင္လဲ အပ္ထားႏုိင္တယ္။   ေငြေၾကးေစ်းကြက္မွာလဲ ျမွဳပ္ႏွံထား ႏိုင္တယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ အတုိးရတာေပါ႔။ ဘဏ္မွာ ေငြအပ္လုိ႔ ရတဲ႔ အတိုးႏႈန္းက ၁၀% ထက္ နိမ္႔ေနရင္ စက္ရုံကို ေဆာက္တာ အျမတ္ ရမွာေပါ႔။

အိမ္သစ္တစ္လုံးကို ဝယ္ခ်င္တဲ႔သူ အေနနဲ႔လဲ အလားတူ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်ရပါတယ္။ အတိုးႏႈန္း ႀကီးေလေလ၊ အိမ္ဝယ္ဖုိ႔ ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ရဲ စရိတ္က ႀကီးေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိုးႏႈန္းက ၈%  ျဖစ္ရင္ က်ပ္ ၁၀၀,၀၀၀ တန္ အိမ္ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ mortgage ရဲ စရိတ္က တစ္ႏွစ္ကို က်ပ္ ၈,၀၀၀ က်ပါတယ္။ အတိုးႏႈန္းက ၁၀% ျဖစ္ရင္ တစ္ႏွစ္ကို က်ပ္ ၁၀,၀၀၀ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိုးႏႈန္း ျမင္႔လာတာနဲ႔ အမွ် အိမ္ကို ပိုင္ဆုိင္ဖုိ႔ စရိတ္ ကလဲ တက္လာပါတယ္။ အိမ္သစ္ေတြရဲ ဝယ္လုိအားကလဲ က်လာတယ္။

စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံမွာ အတိုးႏႈန္းရဲ အခန္းက႑ကို ေလ႔လာတဲ႔ အခါမွာ အမည္ခံ အတိုးႏႈန္း nominal interest rate နဲ႔ အမွန္အတိုးႏႈန္း real interest rate ကို ခြဲျခားရပါမယ္။ nominal interest rate ဆိုတာ ကေတာ႔ ထုံးစံအတိုင္း ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံသူေတြက ေငြေခ်းတဲ႔အခါ ေပးရတဲ႔ အတုိးႏႈန္းပါ။ real interest rate ဆိုတာ ကေတာ႔ ေငြေဖာင္းပြမႈရဲအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကို ထည္႔တြက္ၿပီး အမည္ခံ အတိုးႏႈန္းကို ျပင္ဆင္ထား တာပါ။ တကယ္လုိ႔ nominal interest rate က ၈% ျဖစ္ၿပီး ေငြေဖာင္းပြႏႈန္းက ၃% ျဖစ္ရင္ real interest rate က ၅% ျဖစ္ပါတယ္။ real interest rate သည္ ေငြေခ်းဌားတဲ႔ အမွန္စရိတ္ကို တိုင္းတာၿပီး ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ အေရအတြက္ ကိုလဲ ဆုံးျဖတ္ေပးပါတယ္။

ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈ I နဲ႔ အမွန္ အတိုးႏႈန္း r ရဲဆက္သြယ္မႈကို ျပတဲ႔ ညီမွ်ျခင္း ကေတာ႔ ေအာက္ပါ အတိုင္း   ေဖာ္ျပ ႏိုင္ပါတယ္။

I = I(r)

ေအာက္ေဖာ္ျပပါပုံကေတာ႔ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ဖန္ရွင္ investment function ကို ျပပါတယ္။ ေလွ်ာေစာက္ slope က downward ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ႔ အတိုးႏႈန္း တက္လာတာနဲ႔အမွ် ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံမႈကို ဝယ္ယူလိုတဲ႔ အေရအတြက္က က်လာလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ 

အစုိးရ ဝယ္ယူမႈမ်ား Government Purchases (G)


အစိုးရ အသုံးစရိတ္ဟာ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ ေတြအတြက္ ဝယ္လုိအားရဲတတိယ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ပါ တယ္။ အစိုးရက လက္နက္ေတြ၊ ဒုံးက်ည္ေတြ၊ အစိုးရဝန္ထမ္း ေတြရဲ႕ ဝန္ေဆာင္မႈ ေတြကို ဝယ္ယူတယ္။ စာၾကည္႔တုိက္ စာအုပ္ေတြ ဝယ္တယ္။ ေက်ာင္းေတြ ေဆာက္တယ္။ ဆရာေတြ ဌားရမ္းတယ္။  အစိုးရ အလႊာအသီးသီး ေတြက လမ္းေတြ ေဖာက္တယ္။ အျခားေသာ ျပည္သူပိုင္ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ဒီ  လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ အားလုံးဟာ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ ေတြရဲ အစိုးရ ဝယ္ယူမႈမ်ားကို ျဖစ္ေစပါတယ္။ အစိုးရ ဝယ္ယူမႈမ်ားဟာ GDP ရဲ ၂၀% ခန္႔ ရွိပါတယ္။

ဒီ ဝယ္ယူမႈမ်ားဟာ အစိုးရရဲ အသုံးစရိတ္ အမ်ိဳးအစား တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အျခား အသုံးစရိတ္ အမ်ိဳးအစား တစ္ခုကေတာ႔ မရွိဆင္းရဲသား ေတြနဲ႔ သက္ႀကီးအိုမ ေတြအတြက္ သက္သာ ေခ်ာင္ခ်ိေရး နဲ႔ လူမႈဖူလုံေရး ကဲ႔သို႔ေသာ "အိမ္ေထာင္စုမ်ားသို႔ လြဲအပ္ေပးေငြမ်ား transfer payments" ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ transfer payments   ေတြဟာ government purchases ေတြနဲ႔ မတူပါဘူး။ သူက စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံရဲ ကုန္စည္နဲ႔   ေဆာင္ရြက္မႈ ေတြရဖုိ႔အတြက္ လဲလွယ္ယူရတာ မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ transfer payments ေတြဟာ ကိန္းရွင္ G ထဲမွာ မပါဝင္ပါဘူး။ transfer payments ေတြဟာ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ အတြက္ ဝယ္လုိအားကို သြယ္ဝိုက္ၿပီးေတာ႔ဘဲ အက်ိဳးသက္ေရာက္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အခြန္အတုပ္ taxes ေတြရဲ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ ပါတယ္။ transfer payments ေတြဟာ အိမ္ေထာင္စုေတြရဲ အသားတင္ ဝင္ေငြကို တိုးေစတယ္။ taxes ေတြက အသားတင္ ဝင္ေငြကို က်ဆင္းေစတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ အခြန္ေတြကို တိုးေကာက္ခံၿပီး transfer payments ေတြကို ပိုေပးတာဟာ အသားတင္ ဝင္ေငြကို မေျပာင္းလဲ ေစပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔  အခြန္ ပမာဏ ထဲကေန transfer payments ကို ႏုတ္လုိက္တာကို T လုိ႔ ထားလုိက္မယ္။ ဒီေတာ႔ အသားတင္ ဝင္ေငြ Y-T ထဲမွာ tax ရဲအႏုတ္ လကၡဏာ အက်ိဳးဆက္ေရာ၊ transfer payments ရဲအေပါင္း လကၡဏာ အက်ိဳးဆက္   ေရာ ပါဝင္ပါတယ္။

တကယ္လုိ႔  government purchases G ကို taxes ထဲကေန transfers ေတြ ႏုတ္လုိက္တာ အျဖစ္ ညီမွ်လုိက္မယ္ ဆုိရင္ G = T ျဖစ္သြားပါတယ္။ G က သုံးတာ၊ T က ရတာေပါ႔။ T ထဲမွာ transfer payments ကို ႏုတ္ၿပီးသားေနာ္။ သူတို႔ ၂ ခု ညီရင္ အစုိးရမွာ balanced budget ျဖစ္သြားတာေပါ႔။ အစုိးရ အသုံးစရိတ္နဲ႔ အခြန္ရေငြ တူညီတယ္လုိ႔ ဆိုလုိတာပါ။ တကယ္လုိ႔ G က T ထက္ ႀကီးရင္ အစုိးရက ဘတ္ဂ်က္ လုိေငြ budget deficit  ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဘတ္ဂ်က္ လုိေငြကို အစုိးရ ေႂကြးၿမီ ထုတ္ေဝျခင္းျဖင္႔ တနည္း အားျဖင္႔ ေငြေၾကး   ေစ်းကြက္မွာ ေခ်းဌားျခင္းျဖင္႔ ျဖည္႔ဆည္းရပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ G က T ထက္ နည္းေန ရင္ အစိုးရက ဘတ္ဂ်က္ ပိုေငြ budget surplus ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီပုိေငြေတြကို စာရင္းတင္ေနတဲ႔   ေႂကြးက်န္မ်ားကို ျပန္ေပးဖုိ႔ သုံးႏိုင္ပါတယ္။

အခု ဒီေနရာမွာ အစုိးရရဲ ဝယ္ယူမႈ တနည္း အသုံးစရိတ္ G နဲ႔ အခြန္ေငြမ်ား T ကို ျပင္ပကိန္းရွင္မ်ား exogenous variables အျဖစ္ ယူဆထားပါတယ္။ အခု စဥ္းစားေနတဲ႔ အမ်ိဳးသားဝင္ေငြ national income ရဲ ျပင္ပက ကိန္းေသ အျဖစ္ ယူဆပါတယ္။ ဒီလိုပုံစံနဲ႔ သေကၤတ ျပဳ ေဖာ္ျပပါမယ္။

 အမ်ိဳးသားဝင္ေငြ national income identity ရဲ႕ ကိန္းရွင္မ်ား ျဖစ္တဲ႔ consumption, investment နဲ႔ interest rate တုိ႔ကိုေတာ႔ စံနစ္အတြင္းက ကိန္းရွင္မ်ား endogenous variables အျဖစ္ ယူဆထားပါတယ္။

အခု စီးပြားေရး အေဆာက္အအုံ တစ္ခုက ထုတ္လုပ္တဲ႔ ကုန္စည္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားရဲ ဝယ္လုိအားကို ဆုံးျဖတ္ေပးတဲ႔ အစိတ္အပိုင္းမ်ားအနက္ လြယ္ကူေစရန္ အသားတင္ပို႔ကုန္အပိုင္းကို ဖယ္ထုတ္ၿပီး က်န္ အစိတ္အပိုင္းမ်ား ကို တင္ျပထားတာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

N. Gregory Mankiw ေရးသားေသာ "Macroeconomics" 6th edition မွ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ထုတ္ႏုတ္ ဘာသာ ျပန္ဆုိပါသည္။

ဖြူဖြူ

2 comments:

  1. စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတယ္ ဖတ္သြားတယ္ မေရ....စုသိပ္ညံ့တဲ့ ဘာသာရပ္ :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. အားေပးတာေက်းဇူးတင္ပါတယ္ စုေရ.. အစ္မလဲ မအားလုိ႔ ေနာက္ထပ္ ေဆာင္းပါး အသစ္ မတင္ႏိုင္ျဖစ္ေနတယ္..။

      Delete